“De tijd tikt. Er moet een oplossing komen. Maar je staat er niet alleen voor. Met een team van gelijkgestemden ontrafel je mysteries en ontdek je verborgen sleutels om te ontsnappen aan een ogenschijnlijk onvermijdelijke toekomst. Kunnen jullie de cirkel weer sluiten?”

In 2024 heeft het Noorderpoort School voor de Kunsten mij de ruimte gegeven om een nieuw initiatief te ondernemen. Ontstaan vanuit de vraag of je maatschappelijke vraagstukken op een actieve manier aan de kaak zou kunnen stellen, als onderdeel van het vak Burgerschap. Dit leverde het idee op voor een SDG Escape Room (Sustainable Development Goals): voor en door studenten van Noorderpoort en Alfa-college. Gedurende het gehele proces zijn de studenten van de opleidingen Ruimtelijk Vormgeven, Mediavormgeving en Software Development betrokken geweest bij het experiment. We hebben samen gedebatteerd over duurzaamheid en circulariteit, en vooral onderzocht hoe je een dergelijk onderwerp op een aansprekende manier kunt adresseren bij leeftijdsgenoten. Daarnaast hebben we geprobeerd zoveel mogelijk tweedehands materiaal te gebruiken, en is de Escape Room modulair en herhaaldelijk inzetbaar. 

De Pilot vond plaats op het Voorkennis Festival (Paradigm terrein, Groningen). Georganiseerd door het Noorderpoort, Alfa-college in samenwerking met jongerencentrum Jimmy’s. Daarnaast was de input van Sharon Postma van SDG House Groningen (opdrachtgever), Marloes Dekker (Organisatie) en Klaske Berger (verhaal en feedback) onmisbaar. Maar uiteindelijk waren het natuurlijk de toegewijde studenten zelf: Demy, Jules, Laura, Maneerat, Floris, Max, Lars, Jean-Marc, Marinus, Martijn en Jesse. Onder de bevlogen begeleiding van Leo Lindeman, Huib van Antwerpen en Adi Soerjaman.